Renault 5 Turbo 2 van Prins Classics

Deze jaren 80′ cult car is met zekerheid één van de meest spectaculaire modellen ooit door Renault geproduceerd. Toen de Renault 5 Turbo voor het eerst op de Autosalon van Parijs werd gepresenteerd in 1980 was het publiek en de pers dan ook laaiend enthousiast.

De productie was redelijk complex omdat er meerder partijen bij betrokken waren. Zo bouwde Renault de carrosserie, deze werd daarna door Heuliez aangepast. Deze aanpassingen betroffen het verlengen en verbreden van de carrosserie en het aanbrengen van een aluminium dak en portieren. Daarna werden de auto’s afgeleverd bij Alpine die verantwoordelijk was voor de verdere afbouw. Daar werd een 1.397cc viercilinder middenmotor geplaatst met een dikke turbo waardoor het vermogen maar liefst 160pk was. Dat zorgde voor een topsnelheid van meer dan 200 km/u en een tijd van 0 naar 100 in 6,9 seconden.

Schermafbeelding 2017-02-28 om 18.55.38

In 1982 werd het model voorzien van een extravagant interieur ontworpen door de Italiaanse Bertone en werden de portieren in normaal staal uitgevoerd in plaats van aluminium. Eind 1982 diende de Renault 5 Turbo 2 zich aan die technisch overeen kwam met zijn voorganger. Met name de uitrusting was veel minder luxe en kwam grotendeels overeen met die van de Renault 5 Alpine. De Turbo 2 zou tot 1986 in productie blijven. Van de eerste serie zijn er 1.690 gemaakt waarvan de eerste 1.000 stuks genummerd zijn. Van de tweede serie zijn er 3.180 stuks van de band gerold.

Prins Classics

Het in Nunspeet gevestigde Prins Classics heeft een stevige reputatie opgebouwd als het gaat om Italiaanse klassiekers, echter meer en meer tref je ook Engelse, Duitse en Franse iconen aan. Zo ook deze Renault 5 Turbo 2 uit 1984 in schitterend bruin metallic.

Zie hier voor rijdende beelden van de Turbo:

De R5 op anabolen verbleef tot 2006 in zijn thuisland Frankrijk, daarna kwam deze in handen van de derde en Spaanse eigenaar. Alle eigenaren zouden de Franse hot hatch zeer goed onderhouden hebben wat ook blijkt uit de gedocumenteerde onderhoudshistorie. Bekend is ook dat er vanwege cosmetische redenen een keer een nieuwe laklaag is aangebracht. Een bijzondere optie is het originele schuifdak, een unicum op dit model. Het prijskaartje vermeldt € 84.500.

Fingers crossed dat de auto nog even een paar weekjes te koop blijft staan zodat we deze hopelijk terugzien op de beursvloer van Capital Cars & Classics op 18 en 19 maart aanstaande!