De 4e editie van Capital Cars & Classics, een succesnummer

Afgelopen weekend vond alweer de 4e editie van Capital Cars & Classics plaats in de Amsterdamse Kromhouthal. De organisatie streeft ernaar om de crème de la crème op autogebied gedurende twee dagen bij elkaar te brengen in deze schitterende voormalige scheepsmotorenfabriek. En daar zijn ze weer in geslaagd gezien de buitengewoon interessante mix van klassiekers, moderne supercars en de nieuwste topmodellen van de importeurs.

Aftrap met de Amsterdam Rally

Traditiegetrouw is de Amsterdam Rally het begin van automobiele reuring in onze hoofdstad in de aanloop naar de beursdagen. Dit maal was de Amsterdam Rally bijzondere om twee redenen: ten eerste de fenomenale startplek in het Olympisch Stadion en ten tweede om het grote deelnemersveld van 100 auto’s!

Voordat de auto’s het buitengebied opzochten deed men de PC Hoofstraat aan met een korte stop, inclusief haringhappen, bij Oger en Gassan. Prettige chaos en een lust voor het oog voor rallyrijders en toeschouwers. Daarna kon het echte stuurwerk beginnen met de nodige proefjes onderweg met als hoogtepunten de lunch bij Kasteel Kennemerland en een koffiestop in de haven van Marken.

Er werd er nog lang nagepraat over deze dag onder het genot van een hapje en drankje in de Kromhouthal waar standhouders net klaar waren met poetsen. De avond werd afgesloten met een diner tussen de auto’s, de Grand Night. Meer foto’s zien? Kijk HIER voor een selectie uit ons beeldmateriaal.

De Beursdagen

Zaterdagochtend om 10:00 gingen de deuren open voor het grote publiek en het is onophoudelijk druk geweest waarbij altijd weer opvalt dat men vanuit het hele land naar Amsterdam komt in veelal bijzondere auto’s die voor de hal opgesteld werden. Een ding is zeker, onze bezoekers zijn echte petrolheads en nemen hun mooiste auto mee naar Amsterdam. De kwaliteit van het publiek is zoals altijd erg goed. Aan alles is daarom gedacht, inclusief een limousine die je voor de Kromhouthal af zet vanaf het parkeerterrein.

Wat zijn nu de belangrijkste verschillen met voorgaande edities? Binnen de vierkante meters die de organisatie ter beschikking heeft waren er duidelijke accentverschillen zichtbaar. Het Carros Paviljoen, daar waar je de nieuwste topmodellen van de importeurs aantreft, kreeg een meer prominente plek in de hal. Bovendien was duidelijk zichtbaar dat meer importeurs acte de preseance gaven zoals BMW, Mercedes-Benz, DS Automobiles, Alpine, Porsche, Tesla, Lexus, McLaren en Morgan. Maar ook Kroymans was aanwezig met de nieuwste modellen van Aston Martin.

Daarnaast zijn er een aantal bijzondere collectie-auto’s aangetrokken die op podia werden uitgelicht zoals: de originele Herbie uit “Herbie Goes to Monte Carlo”, de Mercedes 300 SL Gullwing van Gunter Sachs met daarnaast een AMG SLS in dezelfde specificaties, de DAF London-Sydney Rally, McLaren Senna, Lamborghini 400 GT, Jaguar E-Type Series 1 Low Drag Coupe, Plymouth Superbird, Aston Martin Vanquish Zagato Volante etc. etc.

Alle inspanningen hebben geleid tot buitengewoon positieve reacties van bezoekers en standhouders, ook omdat er meerdere verkocht bordjes op de auto’s geplaatst mochten worden. Met een aantal van 3.600 kwalitatief zeer goede bezoekers mogen we tevreden terugblikken en is er sprake van bijna 10% toename in het bezoekersaantal.

Prijswinnaars op de beursvloer

Door een deskundige jury bestaande uit Peter Staal (KNAC), Han Brouwers (Connaisseur) en Perry Snijders (Autojournalist) werden alle auto’s op de beursvloer nauwgezet bekeken. Er vielen prijzen te winnen in de categorieën Pre War Car, Na-oorlogs tot en met 1979, 1980 tot 2005 en The Best of Show met onderstaande winnaars als resultaat.

  • Pre War Car: Vauxhall 30-98 OE Velox van Historic Competition Services
  • Na-oorlogs tot en met 1979: Mercedes 300 SL Gullwing uit een Nederlandse verzameling (zie foto hierboven)
  • 1980 tot en met 2005: Bentley Continental R Mulliner van Brooklands Green Exclusive
  • Best of Show: BMW M1 barn find uit een Nederlandse verzameling (zie foto hieronder)

Interessante primeur!

Op de vrijdagavond deed de organisatie nog een interessante onthulling over de verdere plannen in 2019. Niet alleen zal men de standhouders verder ondersteunen in hun online marketing gedurende het jaar, er werd gesproken van 365 dagen per jaar Capital Cars & Classics, maar er wordt nog een nieuw event in de markt gezet. Dit keer eentje met een legendarische status, de KNAC Heuvelklim!

Van 1953 tot 1971 werd de KNAC Heuvelklim gereden op de Camerigerberg in Vaals, een bochtig traject van 1.200 meter wat onderdeel uitmaakte van de nationale autosportkampioenschappen. In de hoogtijdagen kwamen hier tot 10.000 toeschouwers op af en naar verluid waren de feesten van de coureurs legendarisch. Bekende namen als Toine Hezemans, Ben Pon en Carel Godin de Beaufort vochten hier tegen de tijd en het was elk tweede weekend van september een nationale happening. Echter is het evenement stilletjes van de agenda verdwenen, vermoedelijk om veiligheidsredenen aangezien het parcours weinig marge kende.

De organisatie van Capital Cars & Classics is met diverse gemeentes om tafel gaan zitten om te bespreken of er mogelijkheden zijn deze legende weer nieuw leven in te blazen. De Gemeente Valkenburg bleek enthousiast en heeft inmiddels toestemming gegeven om een parcours af te zetten op zaterdag 8 juni. Het betreft een zeer uitdagende klim met een grote variëteit aan bochten, bovendien veel langer dan het oorspronkelijke traject. De inschrijving is geopend en er kunnen maximaal 30 deelnemers meerijden, meer info: www.hillclimb.nl.

Meer beeldmateriaal van de beursdagen? Kijk HIER op de website.