De onweerstaanbare E-Types van Classic Restoration Services

Tijdens de laatste editie van Capital Cars & Classics was het Srdjan Jovovic van Classic Restoration Services die zich tijdens de opbouwdagen van de beurs afvroeg of er nog ruimte was. Omdat de beurs ruim van opzet is en het aanbod van auto’s veelbelovend maakten we graag plaats voor het bedrijf uit het Nederlandse Vreeland. De twee Jaguar E-Types die uiteindelijk op de beursvloer stonden waren ware publiekstrekkers en bevestigde maar weer eens dat dit waarschijnlijk één van de mooiste modellen is uit de autogeschiedenis.

Over Classic Restoration Services

Classic Restoration Services heeft gedurende ruim 23 jaar ervaring in het restaureren en prepareren van klassieke auto’s met een sterke voorkeur voor de Engelse merken Jaguar, Aston Martin, Rolls Royce en Bentley. Een bezoek aan de werkplaats leert dat het met name Jaguar is wat hier de klok slaat. Men heeft daarmee een uitstekende internationale reputatie weten op te bouwen, mede dankzij de acht gepassioneerde werknemers die zich inzetten voor meer dan 300 terugkerende klanten.

img_3250

Jaguar E-Type Series 1 CRS Semi-Lightweight

Hun laatste wapenfeit is deze Jaguar E-Type Series 1 CRS Semi-Lightweight. In tegenstelling tot de Jaguar D-Type was de E-Type in de basis niet ontworpen voor het circuit, dat weerhield meerdere privé rijders er niet van om met het icoon te racen. Zo ging John Coombs de strijd aan met de Ferrari’s 250 GT racers in zijn E-Type, echter was het duidelijk een strijd tussen een raceauto en een auto gebouwd voor straatgebruik. In 1962 verscheen hij aan de start bij Le Mans met een dunnere stalen monocoque, wet sump D-Type motor, Lucas brandstofinjectie, verbeterde remmen en onderstel en een aluminium hardtop. Nadat hij de auto afschreef op Goodwood werd deze door de fabriek opnieuw opgebouwd, inclusief aluminium body, waarmee de basis werd gelegd voor de Jaguar E-Type Lightweight Roadster. Daarna zou Jaguar van 1963 tot 1964 nog 11 exemplaren bouwen plus 2 semi-lightweights op basis van de Fixed Head Coupé. Al deze exemplaren zouden bewaard zijn gebleven. Zeker één exemplaar exemplaar zou met een afwijkende “low drag” body zijn geproduceerd.

img_3838-e1478525372650

Met de Lightweight was de E-Type meer competitief, echter kwam het model feitelijk wat te laat om klinkende overwinningen op zijn naam te schrijven.

Oorspronkelijk was men voornemens 18 exemplaren te bouwen waardoor er 6 chassisnummers de archieven in konden. Onlangs heeft Jaguar deze nummers alsnog gebouwd, splinternieuw naar originele specificaties met een prijskaartje van meer dan 1 miljoen Pond. Deze laatste serie blijft voorbehouden aan steenrijke verzamelaars en zien nooit de openbare weg aangezien deze niet over een typegoedkeuring voor straatgebruik beschikken.

Dit exemplaar zag in 1962 het licht als een 3.8 Roadster waarna deze werd verscheept naar de USA. Inmiddels is de auto geheel opnieuw opgebouwd exact conform de specificaties van het origineel waarbij dit de eerste is uit een serie van vijf. En het goede nieuws is dat deze te koop staat…

jaguar-e-type-crs-semi-lightweight-09-e1478525028514

jaguar-e-type-crs-semi-lightweight-03-e1478525104915 img_3997-e1478525302192 img_4026-e1478525174329 jaguar-e-type-crs-semi-lightweight-29-e1478524753305

Met een beetje geluk zien we een dergelijk exemplaar terug op de beursvloer op 18 en 19 maart aanstaande, aan Classic Restoration Services zal het niet liggen want die zijn er gelukkig gewoon weer bij!