BMW M1 van barn find tot ster op de beursvloer van CC&C

Deze BMW M1 met een bijzondere historie zal op 16 en 17 maart schitteren op de beursvloer bij Capital Cars & Classics, echter ging daar een interessant verhaal aan vooraf zoals je hieronder kunt lezen….

Historie BMW M1

De BMW M1 is van 1979 tot 1981 geproduceerd en is tot op heden de enige BMW met middenmotor. De straatversie met zijn zescilinder M30 motor met 277pk was zonder grote aanpassingen inzetbaar op het circuit waarbij de motor opgevoerd kon worden naar maar liefst 950pk. De topsnelheid van de straatversie bedroeg 262 km/u. Het was dan ook de autosport waar de M1 ontstond, om actief te kunnen zijn op het circuit met het model waren minimaal 400 verkochte exemplaren van de straatversie vereist.

 

In het voorjaar van 1977 ontstonden de eerste geruchten over de komst van de M1 tijden de Autosalon van Genève. Omdat de productieaantallen te laag waren voor een grote fabrikant als BMW werd samenwerking gezocht met diverse partners. De Italiaanse Giorgetto Giugiaro was verantwoordelijk voor het ontwerp, Lamborghini en BMW Motorsport Gmbh zorgden voor de constructie en montage. Bijzonder was het buizenframe als basis met een kunststof carrosserie. Gedurende het project kwam Lamborghini in financiële problemen en dreigde men failliet te gaan. Tijdens een nachtelijke actie werden alle prototypes vanuit de fabriek in Modena verhuist naar de firma Baur. BMW werkte al langer samen met Baur voor de cabrioletversies van de BMW 3-serie. Pas in 1979 zou de eerste M1 daadwerkelijk bij de eerste klant afgeleverd worden.

Van barn find tot beursvloer

Deze BMW M1 werd in een Italiaanse schuur op Sicilië gevonden en is dus een echte Barn Find, naar verluid zou de eerste eigenaar banden met de maffia hebben en blijkbaar een reden hebben gehad deze bijzondere supercar uit Beieren weg te zetten en te laten verstoffen. Het Duitse Mint Classics ontdekte de auto na 35 jaar stil te hebben gestaan, hoe het kan dat deze slechts 7.329km op de teller had staan zonder ooit geregistreerd te zijn is eveneens een raadsel dat na het nodige onderzoek onopgehelderd blijft.

Zie hieronder de foto’s vanaf de vondst tot en met de restauratie:

Mint Classics heeft de M1 vervolgens afgeleverd bij BMW Classics in München waar de auto een liefdevolle restauratie heeft ondergaan. Dat lijkt overigens spannender dan het is, het bleef vooral bij demonteren, schoonmaken en weer in elkaar zetten. Wel werd de M1 van een verse laklaag voorzien. Bonuspunten scoort deze iconische supercar door de hoge mate van originaliteit, de aanwezigheid van de originele gereedschap set, boekjes en zelfs een originele tassen set! Het is dan ook niet voor niets dat deze M1 al diverse prijzen in de wacht heeft gesleept op onder anders het Concours d’ Elegance van de Zoute Grand Prix in Knokke. Inmiddels maakt de M1 onderdeel uit van een imposante Nederlandse verzameling.

Heb jij al tickets besteld voor Capital Cars & Classics op 16 en 17 maart aanstaande? Bestel via deze website en ontvang tot 5 Euro voorverkoop korting!